Mitt möte med Bagguskällaren

Nu ska ni få höra.

Jag var på jakt efter en julklapp och stötte på en sajt som ordnar massa provningar. Choklad, vin, olivolja och sånt. Perfekt, tyckte jag, och ville boka en olivoljeprovning. Enligt sajten skulle jag anmäla mig till provningen genom att maila dem.

Så igår vid lunchstid mailar jag att jag vill boka två platser till olivoljeprovningen ett visst datum, som det enligt sajten finns platser kvar till.

På kvällen får jag ett mail om att det nu är uppbokat och att jag kan boka ett nytt datum. Mannen skickar med en länk till det nya schemat.

Imorse gick jag in på länken och ser att han inte lagt upp några nya datum för olivoljeprovning. Jag mailar honom och påtalar detta, samt förklarar att jag ska ge bort provningen i present så jag behöver boka två platser snabbt. 

Någon timme senare fick jag svar med ett nytt datum och lång info om hur jag beställer presentkort.

Båda mailen han skickat har varit skrivna utan versaler, radbrytningar etc och har känts ganska oseriösa. Nu skickar han dessutom info om hur jag beställer presentkort, trots att jag hela tiden varit tydlig med att jag vill beställa två platser, inga presentkort.

Först tänker jag bara strunta i det, men svarar till slut att jag tycker att de verkar oseriösa och att jag avstår. 

På det mailet skickar människan ett svar – om än mer oseriöst än tidigare:

”vad menas med detta-oseriösa??
fattar inget??
vi har just haft en provning av olivolja och i december är det inte många som vill prova olja!
Vadför kalla oss oseriösa när vi är de älsta och bästa i branschen.
du får förklara dig!”

Vet inte varför han pratar om december, jag har två gånger skrivit att jag är på jakt efter ett datum i början av 2011.  Men det är ju mest komiskt. Hade jag köpt en tjänst från det här företaget och fått sådana här svar hade det ju varit sjukt, men nu är jag ju bara en presumtiv kund. Så jag struntar i att gå vidare. Jag Facebookar dock om att ett företag svarat knäppt. Kommentarerna säger att jag ju måste svara, detta är ju kul. 

Så på eftermiddagen svarar jag. ”Vet du vad? Att be en presumtiv kund ”förklara sig” – det om något är oseriöst.”

Och jag får ett svar! ”du verkar något korkad måste jag säga!”

Som en kommentar på Facebook sa: ”De kanske skulle ta grundkurs 1a i kundvård innan de går vidare”

  • http://www.kristoffer.nu Kristoffer

    Det här är en mycket speciell person. Jag köpte ett presentkort till en olivoljeprovning hos denna man. Jag gick in på webbplatsen och bokade en dag och tid, utifrån schemat där. Han svarade via mail och det tog några mail fram och tillbaka innan bokningen var genomförd, då han inte riktigt verkade förstå vad jag skrev (vanlig svenska).

    När dagen kom gick vi dit. Dörren var lite på glänt, men det var helt mörkt i trappan ned i källaren, där provningen skulle äga rum. Allt var tyst. Vi tvekade lite, undrade om vi skulle gå ner eller inte. Då kommer den här mannen ut genom en sidodörr och säger ”Hello there”. Vi svarar på svenska att vi skulle på provning nu. Men någon sådan finns inte. Han förklarar att den har blivit inställd eftersom ett företag har abonnerat källaren för en vinprovning samma kväll. Fick vi inte mailet?

    Nej, vi hade inte fått något sådant mail. Saker han sa och sättet han uppförde sig på tydde också på att något sådant mail aldrig hade skickats ut, att han bara kom med bortförklaringar. Vi skulle återkomma en annan gång, för en ny provning.

    Några månader senare var vi där igen och nu var det provning, dock endast med oss två och ett annat par, och så denna märkliga man. Det blev en konstig provning då mannen ifråga visade sig vara världens rådande expert på precis allt; choklad, olivolja, vin, o s v. Han hade t ex gått ur Svenska Chokladakademien eftersom ”de andra inte kunde något”.

    Han visste allt som är värt att veta om whisky, också. Mannen i det andra paret berättade om hur han hade varit på whiskyprovning i Skottland, men herr Baggus hävdade att skottarna hade helt fel på flera viktiga saker angående whisky och att det var herr Baggus som visste rätt. Det blev en rätt konstig stämning och både det andra paret och vi gav upp i att försöka konversera eller säga emot, för herr Baggus visste ju precis hur det var.

    Olivoljeprovningen blev okej, ändå. Vi fick smaka på olika sorter och lära oss en del (enligt läroplanen i Baggusskolan), men vi kommer aldrig sätta vår fot i hans lokaler igen. Förstås.