Det nya, serviceinriktade Apoteket

Redan den 1 april 2009 reagerade jag på hur serviceinriktat Apoteket blivit. Igår var de kanske lite för serviceinriktade.

Jag gick förbi Apoteket i Götgatsbacken på väg hem från ett möte och när jag såg att det var ”gamla Apoteket” gick jag in eftersom det finns vissa produkter vi använder som bara säljs där (baksidan med avregleringen).

Jag hittade inte det jag ville ha (ett speciellt schampo) så frågade efter det. Genast rusar en anställd fram till hyllorna och letar. Hon hittar inte det jag letar efter men rekommenderar en annan produkt som jag blir nöjd med.

Men då börjar över-servicen. Hon fortsätter prata om det andra schampot och börjar leta efter det i datorn. Jag förklarar – igen – att jag är nöjd med det andra. Hon fortsätter leta. Jag fortsätter förklara att jag är nöjd. Men hon slår på något hysteriskt service-mode och hör mig inte längre. Istället drar hon in sina kollegor i jakten på ett schampo jag inte vill ha. Hela tiden upprepar jag att jag är nöjd med schampot hon rekommenderat och att jag vill betala. Hon fortsätter leta. Till slut känns det som att jag är med i en fars.

Slutsats: Service är bra, men lyhördhet är bättre.