Öppet brev till Telenor, Sveriges nya blufföretag

2012-09-21, 01.06 beställde jag en svart Iphone 5, 32GB via er kundtjänst. Leverans skulle ske idag, 2012-09-28.

Ingen avi kommer, men väl ett konstigt sms. 13.36 får jag detta från avsändare Telenor. ”Hej, vi vill väldigt gärna komma i kontakt med dig för att bekräfta leveranstiden på den svarta iPhone 5 32GB som du beställt.
Ring oss på 020-222 222 för mer information. Hälsningar Telenor”.

Jag ringde direkt. ”Vi vet ingenting” var svaret jag fick. Kundtjänst visste inte att smset skickats ut, vad det innebar eller hur detta skulle hanteras. Det enda han sa var att han skulle smsa mig mer info. Någon sådan har jag inte fått. Varken info eller sms.

Jag ingick ett avtal med er om att köpa en iPhone 5 med leverans idag, 2012-09-28. Ni har inte hållit det och begår därmed avtalsbrott. Eftersom jag är helt ointresserad av att stödja företag som beter sig så här vill jag häva köpet. Hur gör jag? (Nej, jag har ingen förståelse för högre efterfrågan än förväntat. Folk som köpte telefoner flera dagar efter att jag gjorde det har fått.)

/Mångårig Telenorkund som snart är en ex-kund.

  • Mum-in-law

    Du kontaktar Telenor och häver köpet. De har begått avtalsbrott och därför har du rätt till detta. Om du inte får rättelse på det här sättet, så kontaktar du konsumentombudsmannen i din kommun eller Konsumentverket